image10

گوگل با همکاری شرکای خود نمونه های جدید کروم بوک را عرضه نمود. گرچه این سیستم عامل شدیدا وابسته به وب است و امکانات و قابلیت های محدودی را در اختیار کاربر خود قرار می دهد اما در اعماق ته این سیستم عامل نکات مثبت فراوانی دیده می شود. شاید شما هم از آن دسته افرادی باشید که دوست دارید یکی از رایانه های کروم بوک را تهیه کنید. پس بهترین پیشنهاد ما تست کردن این سیستم عامل نوظهور برای مطمئن شدن شما از جهت مناسب کار بودن این محصول است. برای اجرا کردن Chrome OS بر روی ماشین مجازی VirtualBox کار دشواری در پیش رو ندارید. تنها کافیست چند عمل ساده بر روی رایانه خود انجام دهید و پس از آن به آسانی از Chrome OS درون ویندوز لذت ببرید.

 

ابتدا نیاز دارید که VirtualBox را دریافت و بر روی رایانه خود نصب نمایید.

سپس به تارنمای Hexxeh’s Chromium OS Vanilla رفته و آخرین نسخه VirtualBox از سیستم عامل Chromium OS را دریافت نمایید.

image11

 

از آن جهت برای دریافت این سیستم عامل از تارنمای رسمی آن استفاده نکردیم که گوگل اجازه دسترسی به این Chrome OS بر روی ابزار های دیگر نمی دهد. سیستم عامل Chromium نسخه open-source از Chrome OS است.

همچنین از آن جهت نسبت به استفاده از نسخه VirtualBox اقدام کردیم که مطمئن بودیم کار خواهد کرد. البته شما می توانید نسبت به دانلود نسخه USB هم اقدام نمایید و رایانه خود را با آن بوت کنید؛ اما یقین بدانید احتمال این که از سخت افزار های شما پشتیبانی نکند بسیار زیاد خواهد بود.

 

داستان نصب

پس از آن که نسخه VirtualBox گوگل کروم ردریافت نمودید فایل VDI (VirtualBox Disk Image) را از حالت فشرده (ZIP) خارج کنید.

image12

 

اکنون VirtualBox را باز کرده و بر روی دکمه New کلیک نمایید و اقدام به ساخت یک ماشین جدید نمایید.

 

تصویر صفحه (24)

 

از آنجایی که هیچ گزینه ای برای Chrome OS در تنظیمات VirtualBox وجود ندارد می توانید از تنظیمات سیستم عامل Linux بهره بگیرید که به خوبی و بدون مشکل هم کار خواهد کرد.

 

تصویر صفحه (25)

 

حداقل حجم ۲۵۶ مگابایت رم برای این سیستم عامل کافیست اما اگر رایانه شما کم و کسری ای از این جهت ندارد بهتر است حجم آن را حداقل تا ۱۰۲۴ بالا بیاورید تا بتوانید از گوگل کروم روانتر استفاده کنید.

 

تصویر صفحه (26)

 

حال باید فایلی که با پسوند .VDI در بالا دانلود کرده بودید و از حالت فشرده خارج نوده بودید را متصل نمایید. برای این کار گزینه Use an existing virtual hard drive file (از یک فایل درایو سخت مجازی استفاده کنید) را انتخاب نمایید.

تصویر صفحه (28)

تصویر صفحه (27)

 

برای دسترسی به شبکه وب باید تغییری در نوع تنظیمات شبکه اعمال کنید در غیر این صورت Chromium OS نمی تواند به شبکه متصل شود و شما پیغام “no networks available” یا شبکه در دسترس نیست را مشاهده خواهید نمود. پس بر روی ماشین مجازی Chrome OS کلیک راست کرده و Settings (تنظیمات) را انتخاب کنید.

 

تصویر صفحه (29)

 

حال بر روی سربرگ شبکه (Network) کلیک کرده و با باز کردن بخش پیشرفته (Advanced) بر روی نوع آداپتور (Adapter Type ) کلیک کرده تا کادر کرکره ای باش شود و در این مرحله با انتخاب Intel PRO/1000 MT Desktop (82540EM) از لیست باز شده تنظیمات را تایید (OK) کرده و خارج شوید.

 

تصویر صفحه (30)

 

اکنون شما می توانید با دو کلیک پشت هم سیستم عامل Chrome OS را اجرا نموده و از آن استفاده نمایید.

 

استفاده از گوگل کروم

زمانی که Chrome OS را به اجرا در می آورید، موشواره کار نخواهد کرد. برای فعال سازی آن از منوی ماشین مجازی گزینه “غیر فعال سازی یکپارچگی موس (Disable Mouse Integration)”را انتخاب نمایید.

 

تصویر صفحه (31)

 

حال می توانید درون سیستم عامل گوگل کروم با موشواره به گشت و گذار بپردازید. برای پس گرفتن موشواره تنها کافی است کلید سمت Ctrl سمت راست را یک بار فشار دهید.

 

تصویر صفحه (32)

 

اکنون چند مرحله ساده برای انجام تنظیمات باقی مانده است. می توانید آن ها را با فشردن کلید Esc رد کنید. نکته خوب داستان پشتیبانی این سیستم عامل به صورت کامل از زبان فارسی است. پیشنهاد می کنیم ابتدا به ساکن زبان فارسی را انتخاب نمایید تا از تمامی امکانات این سیستم عامل با دیدی باز بهره مند شوید.

همچین می توانید با متصل کردن حساب کاربری گوگل خود تمامی تنظیمات و اپلیکیشن های خودتان را همگام سازی نمایید. البته می توانید به صورت مهمان هم وارد شوید اما یقینا لذت کمتری به همراه خواهد داشت.

 

image21

تصویر صفحه (33)

 

حال می توانید به گشت و گذار در سیستم عامل گوگل کروم بپردازید.

 

Screenshot 2012-11-06 at 13.41.10

 

image23

 

احتمالا پس از مدتی کار کردن با این سیستم عامل قید خرید کروم بوک را خواهید زد و به سراغ ویندوز ۸ قدرتمند خواهید رفت!

chromebooks-portability

در صورتی که هنوز هم عاشق رایانه های کروم بوک هستید و معتقدید سخت افزار خوبی دارند می توانید سیستم عامل Ubuntu را بر روی آن ها نصب کنید زیرا ابونتو می تواند بر روی ARM نصب شود. اما کلا فکر نصب ویندوز را از سرتان بیرون کنید.

روزگار خوشی را با گوگل کروم سپری کنید!